Lípa nad Orlicí 23
517 21 Týniště nad Orlicí
Reklamace zkažené potraviny
1. Identifikační kód
2. Kód
3. Pojmenování (název) životní situace
Reklamace zkažené potraviny
4. Základní informace k životní situaci
Prodávající je povinen spotřebitele řádně informovat o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění odpovědnosti za vady výrobků a služeb (dále jen "reklamace") včetně údajů o tom, kde lze reklamaci uplatnit.
Právo reklamovat zboží má každý, kdo zjistil, že koupil zkaženou potravinu (nahnilou, plesnivou či jinak poškozenou).
Pokud máte zájem o posouzení jakosti a zdravotní nezávadnosti výrobku, lze takové posouzení provést pouze jako rozbor na vyžádání za finanční úhradu. Můžete využít jakoukoliv akreditovanou laboratoř , jejichž seznam naleznete na internetových stránkách Českého institutu pro akreditaci, o.p.s.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Reklamovat zakoupený (zkažený nebo poškozený) potravinářský výrobek může v České republice občan starší 18 let nebo zákonný zástupce, který může v této věci jednat za nezletilého spotřebitele.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
O reklamaci rozhoduje prodávající, přičemž kupující má právo na to, aby prodávající bezplatně a bez zbytečného odkladu věc uvedl do stavu odpovídajícího kupní smlouvě, a to podle požadavku kupujícího - buď výměnou věci nebo její opravou; není-li takový postup možný, může kupující požadovat přiměřenou slevu z ceny nebo od smlouvy odstoupit (tj. může požadovat vrácení peněz).
Nesouhlasí-li kupující se způsobem vyřízení reklamace, může se domáhat svých práv soudní cestou.
7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
Schovejte si doklad o zakoupení výrobku, který následně předložte při reklamaci prodejci.
Prvně se obraťte na prodejce, pokud u něj neuspějete, žádejte nápravu u příslušného kontrolního orgánu, a to podle výrobku u:
Státní zemědělské a potravinářské inspekce - potraviny rostlinného původu nebo
Státní veterinární správy - potraviny živočišného původu.
8. Na které instituci životní situaci řešit
Státní zemědělská a potravinářská inspekce, Květná 504/15, 603 00 Brno
Státní veterinární správa, Slezská 100/7, 120 00 Praha 2
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
S příslušným pracovníkem orgánu státní správy na výše uvedených adresách v pracovní době.
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Předložte doklad o zakoupení výrobku.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Předepsané formuláře nejsou stanoveny.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Prodávající nebo jím pověřený pracovník rozhodne o reklamaci ihned, ve složitých případech do tří pracovních dnů.
Pokud se obrátíte na příslušný kontrolní orgán, budete do 30 dnů seznámeni s výsledkem kontroly.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Orgány ochrany veřejného zdraví (hygienické stanice), příp. Český institut pro akreditaci (ČIA), dále pak spotřebitelské organizace či příp. soud.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
V případě soudního sporu s výrobcem nebo obchodníkem musíte podat nezkreslené a pravdivé informace o okolnostech případu.
16. Elektronická služba, kterou lze využít
Tuto situaci nelze řešit elektronicky.
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
Zákon č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích, § 17
Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele
18. Jaké jsou související předpisy
Zákon č. 146/2002 Sb., o Státní zemědělské a potravinářské inspekci, § 2, 3
Zákon č. 166/1999 Sb., o veterinární péči a o změně souvisejících zákonů, § 52, 54
Občanský zákoník č. 40/1964 Sb.
Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví
Zákon č. 102/2001 Sb., o obecné bezpečnosti výrobků
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Opravné prostředky nejsou stanoveny.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Sankce (pro spotřebitele) nejsou stanoveny.
Příslušný orgán dozoru uloží podnikateli, který poruší povinnosti, pokutu podle § 17 zákona o potravinách a tabákových výrobcích.
21. Nejčastější dotazy
22. Další informace
Můžete se obrátit na:
Ministerstvo zemědělství - odbor bezpečnosti potravin, environmentálního rozvoje a prevence znečištění, Těšnov 65/17, 117 05 Praha 1,
Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci, Květná 504/15, 603 00 Brno,
Státní veterinární správu, Slezská 100/7, 120 00 Praha 2.
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
Podezření z onemocnění způsobeného požitím zdravotně závadné potraviny (Potraviny)
Jak se bránit proti nevyhovujícím potravinám v obchodní síti (Potraviny)
25. Za správnost návodu odpovídá útvar
Ministerstvo zemědělství - odbor bezpečnosti potravin, environmentálního rozvoje a prevence znečištění
26. Kontaktní osoba
Dr. Josef Balga
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
20.06.2006
28. Popis byl naposledy aktualizován
20.06.2006
29. Datum konce platnosti popisu
Bez časového omezení.
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace
Obec
Aktuální teplota
Obec Lípa nad Orlicí má schválené Nařízení obce č. 1/2014, kterým se vydává tržní řád
toto nařízení obsahuje zákaz podomního a pochůzkového prodeje
Obecní prodejna
Provoz Obecní prodejny v naší obci Lípa nad Orlicí v roce 2019 byl spolufinancován Královéhradeckým krajem a Obcí Lípa nad Orlicí.
Mobilní aplikace
Svátek
Dnes je 10.11.2024
Svátek má Evžen
Státní svátky a významné dny na dnešek:
- Světový den vědy pro mír a rozvoj
Zítra má svátek Martin
Státní svátky a významné dny na zítřek:
- Den válečných veteránů
- Den proti drogám